top of page

Vad är Virtual reality?

NYC Skyline BW


Virtual reality är en virtuell tredimensionell verklighet som skapas via dataprogram där användaren eller besökaren upplever miljön, detaljer och händelser som om det vore verklighet.

På en dator eller via VR- glasögon upplevs virtuell verklighet främst genom två av de fem sinnena: syn och ljud.

En enkel form av virtuell verklighet är exempelvis en 3D-bild som kan utforskas på datorn. Man kan med hjälp av musen 
eller tangenterna röra och flytta innehållet i bilden i någon riktning och zooma in eller ut . 
Det kan vara en virtuell visning av en lägenhet eller ett besök på ett museum.  Man finns inte där men med hjälp av en dator eller VR-utrustning kan du utforska det som om du var där.

Fully immersive virtual reality eller "helt uppslukad virtuell verklighet" är precis som den antyder att användare är helt uppslukad av den virtuella miljön.
Det krävs en hel del utrustning för detta som VR -glasögon, speciella handskar och en dräkt med kroppsdetektorer.

Virtuel reality blir mer och mer popluärt inom spelindustrin och inom olika utbildningar där dyra simulatorer ersätts med vr-utrustning.

 

Olika typer av Virtual reality
--------------------------------

Låt oss ta en titta på de olika typerna av Virtual reality:


1- Icke-uppslukande virtuell verklighet
Icke-uppslukande virtuell verklighet är en typ av virtuell verklighet där du interagerar med en virtuell miljö vanligtvis via en dator där du kan styra vissa karaktärer eller aktiviteter inom upplevelsen, men den virtuella miljön interagerar inte direkt med dig.
 

Ett bra exempel på icke-uppslukande virtuell verklighet skulle vara ett dataspel som Dota 2. Du kan styra aspekter av din karaktär och de kommer att påverka spelets virtuella miljö. Tekniskt sett interagerar du med en virtuell miljö men inte direkt. Din karaktär i spelet gör det.
 

2-helt uppslukande virtuell verklighet
Helt uppslukande virtuell verklighet är motsatsen till icke-uppslukande virtuell verklighet. Det garanterar en realistisk virtuell upplevelse. Det skulle kännas som om du är fysiskt närvarande i den virtuella världen och händelserna som händer där händer dig.

Särskild utrustning som VR -glasögon, handskar, kroppsdetektorer utrustade med sinnesdetektorer krävs för att ge en realistisk virtuell upplevelse. Data från dessa sensorer används av datorn och den virtuella världen svarar på den i realtid för att ge användarna en realistisk virtuell upplevelse.
 

Ett exempel på detta skulle vara en virtuell spelzon, där du och andra spelare kan använda interaktion med den virtuella miljön samtidigt och spela med eller mot varandra.


3- Semi-Immersive Virtual Reality
En halvuppslukande virtuell verklighet är något mellan icke-uppslukande och helt uppslukande virtuell verklighet. Med en datorskärm eller VR -glasögon kan du flytta runt i en virtuell miljö men förutom din visuella upplevelse har du inga fysiska känslor för att förbättra upplevelsen.

 
En virtuell rundtur kan vara ett bra exempel på halvt uppslukande virtuell teknik. Det kan vara enhetsbaserat eller webbaserat. Många företag väljer denna teknik eftersom deltagarna kan vandra runt på platsen utan att behöva vara där fysiskt.


4- Augmented Reality
Augmented Reality är en typ av virtuell verklighet som låter användaren se den verkliga världen vanligtvis via en telefonskärm och göra virtuella ändringar av den på skärmen. Ett bra exempel som hjälper dig att bättre förstå augmented reality är mobilspelsapplikationen Pokémon Go. Du kan slå på telefonens kamera och peka den till en plats där du misstänker att Pokémon kommer att vara. Din telefonskärm visar sedan Pokémon på din skärm, som om den finns i fotoramen. De visas bara i din skärmsmiljö och det finns inget fysiskt tillägg till området som filmas.


5- Samarbetande VR
Detta är en typ av virtuell verklighet där användare från olika platser kan samlas i en virtuell miljö i form av 3D -projicerade karaktärer. En virtuell miljö i ett mobilspel som PlayerUnknowns Battlegrounds (PUBG), där virtuella 3D -karaktärer från olika spelare möts och alla interagerar med varandras virtuella personligheter i den miljön, är ett bra exempel på Collaborative VR

bottom of page